З метою децентралізації та демонополізації адміністративних сервісів у сферах державної реєстрації бізнесу та речових прав на нерухоме майно суб’єктами державної реєстрації (окрім структурних утворень політичних партій та інших громадських формувань) визначено виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, а також юридичні особи публічного права за умови їх акредитації в установленому порядку.
Надання органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, послуг у сферах державної реєстрації разом із суб’єктами державної реєстрації, визначеними Законами України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» та нотаріусами до прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо припинення надання зазначених послуг на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції, але не пізніше 30 квітня 2016 року.
Припинення надання територіальними органами Міністерства юстиції України послуг у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць у зв’язку з передачею цих повноважень місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, можливо лише за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, районними державними адміністраціями умов, необхідних для реалізації повноважень у сферах державної реєстрації.
Для виконання повноважень у сфері державної реєстрації районним державним адміністраціям та виконавчим органам міських рад міст обласного значення необхідно:
– затвердити структуру та штатний розпис, якими передбачено посади державних реєстраторів;
– укласти договори з технічними адміністраторами реєстрів – державним підприємством «Національні системи» за посиланням http://nais.gov.ua/contract, державним підприємством «Інформаційно-ресурсний центр» за посиланнямhttp://irc.gov.ua/ua/edr_regusers_oms_rda_cnap;
– забезпечити отримання не менше ніж 50 відсотків кількості державних реєстраторів, передбаченої штатним розписом, ідентифікаторів доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
– звернутися до Міністерства юстиції України для підготовки проектів рішень Кабінету Міністрів України щодо припинення надання територіальними органами Міністерства юстиції послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць у зв’язку з передачею ними повноважень;
– протягом одного місяця з дня прийняття рішення Кабінету Міністрів України щодо припинення надання територіальними органами Міністерства юстиції послуг у сфері державної реєстрації забезпечити прийняття від відповідного органу юстиції реєстраційних справ.
Виконавчим органам сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного значення) для виконання повноважень у сфері державної реєстрації необхідно:
– прийняти на сесії відповідної ради рішення про надання послуг у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу;
– затвердити структуру та штатний розпис, якими передбачено посади державних реєстраторів;
– укласти договори з технічними адміністраторами реєстрів – державним підприємством «Національні системи» за посиланням http://nais.gov.ua/contract, державним підприємством «Інформаційно-ресурсний центр» за посиланнямhttp://irc.gov.ua/ua/edr_regusers_oms_rda_cnap.
Згідно статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації прав.
Статтею 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» визначено, що державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус.
Відповідно до Кваліфікаційних вимог до державного реєстратора, встановлених наказом Міністерства юстиції України від 29.12.2015 № 2790/5 «Про врегулювання відносин, пов’язаних зі статусом державного реєстратора», для державних реєстраторів також встановлюються такі вимоги: вільне володіння державною мовою, стаж роботи за фахом на державній службі на посаді не нижче провідного спеціаліста не менше 1 року або стаж роботи в інших сферах управління не менше 3 років.
Уніфікація кваліфікаційних вимог дозволяє за необхідності покласти виконання функцій державного реєстратора на одну й ту ж особу, яка відповідає відповідним вимогам.
Бюджетним кодексом України передбачено, що адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців зараховується у разі надання послуг:
– державними реєстраторами територіальних органів Міністерства юстиції України та державними нотаріусами 100 % адміністративного збору до державного бюджету;
– державними реєстраторами виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, районних державних адміністрацій 100% адміністративного збору до місцевих бюджетів за місцем надання послуг;
– приватними нотаріусами та акредитованими суб’єктами 40% адміністративного збору до державного бюджету.
Фінансове забезпечення приватних нотаріусів та акредитованих суб’єктів здійснюється за рахунок 60 відсотків коштів адміністративного збору, що залишається у приватних нотаріусів або акредитованих суб’єктів, які здійснили державну реєстрацію.
Враховуючи пріоритетність правових засад реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб по забезпеченню надання адміністративних сервісів з державної реєстрації на принципах безперервності та доступності, територіальні органи Міністерства юстиції України надаватимуть відповідні послуги до прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо припинення надання зазначених послуг на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції, але не пізніше 30 квітня 2016 року, що в свою чергу дає підстави для висновку про невідкладну необхідність вжиття відповідних організаційних заходів по втіленню законодавчих ініціатив з децентралізації та демонополізації адміністративних послуг у сферах державної реєстрації, орієнтованих на практично значимий результат.
За інформацією підрозділу з питань державної реєстраці Жовтоводського міського управління юстиції